Това написа във "Фейсбук" депутатът от Пловдив Манол Пейков. Така той коментира подмятанията от представители на "Възраждане", че пее руски песни.
Неведнъж (включително и от парламентарната трибуна) съм споделял, че обожавам руската музика. Като започнем от Висоцки и Окуджава, минем през Гребеншчиков и Цой, и стигнем до великолепните, почти съвършени детски песни на Владимир Шаински.
Една от песните, с които най-успешно приспивах дъщеря си в детството ѝ, беше "Голубой вагон“ на Шаински.
Рядко минава рожден ден (без значение в колко далечна чужбина се намирам), на който да не изпея култовата песен на Крокодила Гена от не по-малко култовото анимационно филмче (която нерядко шеговито "допявам“ и в свой собствен поетичен превод на английски).
Едно от първите места, на които отидох при първото си посещение в Щатите в началото на 1990-те, беше прочутият "Брайтън Бийч“ в Бруклин. Една нескончаема алея, населена с бакалии, аптеки, обществени перални, ресторанти и всевъзможни магазинчета в самото сърце на Ню Йорк. С табели само на руски. Влязох в едно от тези магазинчета, защото зърнах на витрината записи на руска музика. Илязох от там с цели седем аудиокасети на Висоцки и Окуджава (записани – как иначе! – съвършено пиратски; но ние в България на това така или иначе отдавна му бяхме свикнали.)
По късно, през 1995-а, по време на дългите ми странствания из Централна Америка, които съвпаднаха с една тежка раздяла, единственото, което ме спасяваше, бяха песните на Окуджава. В една от същите тези касетки, които слушах почти без прекъсване на един портативен "Грундиг“ по време на безкрайните автобусни пътувания из калните пътища на Юкатан, броени дни след пламенното и разрушително посещение на урагана "Иван“.
Когато в края на 1990-те за първи път се появиха онлайн платформите за споделяне на музикални файлове (помните ли "Напстър“?), едно от най-сваляните от мен неща бяха песните на Гребеншчиков и "Аквариум“.
След най-невероятни митарствания от компютър на компютър, тези свалени файлове – въпреки наличието на "Спотифай“, където можеш да откриеш почти всичко за броени секунди – и до ден днешен пребивават в паметта на личния ми телефонз (един албум с негови сдържани и безпогрешно въздействащи интерпретации на песни от Окуджава, който бог знае откъде си купих на диск, и до ден днешен е сред най-най-любимите ми неща).
Ако трябва да обобщя – репертоарът ми с руски песни е толкова богат, че мога без никакво усилие да изнеса поне три пълноразмерни концерта. Без да гледам партитурите и без да повторя песен.
Нещо повече. Ако турите от едната страна на една възголемичка сцена цялата парламентарна група на "Възраждане“ (плюс най-изявените политици от БСП, за цвят), а от другата – мен, и ни накарате да се редуваме да пеем руски песни – убеден съм, след като те всичките се изчерпат, аз все още ще продължавам да пея.
Прочее, ако въпросните хора – онези, дето ехидно разпространяват "разобличителните“ клипчета с моите (доста прилични, впрочем) изпълнения – та ако същите тези хора поне от време навреме прочитаха по някоя книга, щяха също така с удивление да открият, че (особено напоследък!) издавам и много руски автори – като Мария Степанова, Михаил Зигар, Наталия Мешчанинова, Елена Костюченко, Андрей Булбенко, Марта Кайдановская.
Все автори, които не се страхуват. Понякога съвсем директно. Друг път посредством езоповския език на художествената литература – да разобличават отвратителните престъпления на Путиновата държава към собствения ѝ народ.
Все автори, които предлагат надежда, че Русия може да бъде различна – свободна, обичаща, човечна. (Каквито впрочем са и Висоцки, и Окуджава, и Гребеншчиков, и Шаински.)
Тъй че – имам една новина за вас, мили копейчици. Аз не съм русофоб. Аз съм тиранофоб. Нещо повече: измежду мен и вас, истинският русофил съм аз.
Вие сте тъжни, объркани, непораснали, гневни на целия свят (включително на самите себе си) путинофили.
Не зная дали заради острия недостиг на внимание в детството или заради нещо друго, очевидно сте заучили приказката за "Тримата братя“ наобратно. Вследствие на което непрекъснато бъркате юнака с ламята.
Слава богу, времето и историята разполагат с един безпогрешен трик: те слагат всяко нещо на мястото му.
А тираните винаги свършват по един и същи начин: обесени с главата надолу на централния площад, или на малка купчинка, в подножието на надупчена стена в някоя глуха, анонимна уличка.